Chips uit een bakje, in plaats van een zak: 'Het kraakt ook niet meer'

Blog Snecco

 

Chips, wie is er niet gek op? Maar de verpakking is een probleem, vonden drie studenten uit Breda. Om het eten van chips te verduurzamen begonnen zij hun eigen bedrijfje genaamd Snecco. Ze verkopen hun chips in herbruikbare bakjes. Wat begon als een studentenproject is nu al bij tientallen supermarkten te koop.

Niels, Wendell en Nicky studeren Ondernemerschap en Retail Management aan de Avans Hogeschool in Breda. Hier kregen ze de opdracht om zelf een bedrijfje op te starten. “We begonnen met brainstormen en toen begonnen we ons te verdiepen in chips”, vertelt Niels aan EditieNlL.

Herbruikbaar bakje

Het was de jongens opgevallen dat chipszakken totaal niet duurzaam zijn. “Deze worden met een magneet uit het afval gehaald en worden vervolgens verbrand. Ze zijn niet recyclebaar.” Er worden dagelijks ongeveer een miljoen zakken chips geproduceerd in ons land. “Daarom wilden we hier iets mee doen, want dat kan anders.”

Dus begonnen de studenten met het ontwikkelen van een eigen milieuvriendelijke verpakking. “Eerst zijn we aan de slag gegaan met karton”, legt Wendell uit. Maar dit bleek al snel geen succes te zijn. “Dat kan niet gerecycled worden vanwege het vet van het voedsel dat erin komt te zitten, dus zijn we overgestapt op recyclebaar plastic.”

Geen gekraak

De vorm werd een bakje. De verpakking pakt namelijk nog eens een andere frustratie aan, die naar voren kwam bij een consumentenonderzoek. “Een een zak kraakt zo veel. Dit is vervelend als je voor de tv zit en door het gekraak nog amper kan verstaan wat er gezegd wordt. Hier wilden we dus op inspelen.”

 

 

De jongens willen met de vorm het hergebruik van de verpakkingen aanmoedigen. “Iemand gebruikt ze bijvoorbeeld om soep in te vriezen, of als bloempotje. Ik gebruik het zelf als pennenbakje”, grapt Wendell. “We willen vooral graag een tweede leven geven aan ons product.”

Supermarkten

Momenteel worden de chips van Snecco in Noord-Brabant en Zeeland in verschillende supermarkten verkocht. “Aan het eind van de week liggen we bij twintig Jumbo’s in de schappen. Maar we zijn in gesprek met meer.” Ook worden de jongens benaderd door tankstations en horeca. “Vandaag nog door een hotel. Dat vinden we echt top. Want het is uiteindelijk ons doel om door het hele land te gaan verkopen.”

Door middel van hun idee hopen de studenten dat andere bedrijven ook nog eens kritisch naar hun verpakking zullen kijken. “Onze insteek is niet om de grootste te worden. We zien merken zoals Lays ook niet als concurrent”, legt Niels uit. “We willen iets doen waar je echt impact mee kunt maken, zodat we een bijdrage kunnen leveren aan het milieu.”

Groeien

Momenteel zijn de chips van Snecco te verkrijgen in twee verschillende smaken: zeezout en paprika. “We zijn echt pas net van start gegaan maar zodra we kunnen uitbreiden willen we dat zeker doen op het gebied van smaken”, vertelt Nicky. “Truffel is bijvoorbeeld opkomend dus dat zou een leuke aparte smaak voor ons zijn.”

Maar voordat het zo ver is hebben de jongens nog een lange weg te gaan. “We zijn pas vanaf december bezig met de verkoop, dus het bedrijf staat echt nog in de kinderschoenen. Maar we breiden nu best al rap uit, dus wie weet hoe snel het allemaal kan gaan.”






Bron: RTL Nieuws